اعضای هیات علمی

بازگشت

طرح درس

  • جلسه یکم: تاریخچه و معرفی انواع موتور
    • پیدایش موتور
      • موتور اتو
      • موتور دیزل
      • موتور وانکل
    • طرز کار انواع موتور
    • معرفی قطعات موتور
  • جلسه دوم: یادآوری ترمودینامیک
    • فصل اول ترمودینامیک در سیستم های باز و بسته
    • حرارت مخصوص در حجم فشار ثابت
    • گاز ایده آل
    • روابط مخلوط گازها
    • توان، بازده و فشار متوسط موثر
    • بازده
    • قدرت اندیکاتور و ترمز
  • جلسه سوم: مدارهای نظری موتور اتو
    • مدل تقریبی هوا
    • مدار تقریبی سوخت و هوا
    • موتور بنزینی
    • ساختمان نمودار سوخت و هوا
    • اثرات متغیرهای موتور
    • محاسبه قدرت، بازده و فشار متوسط موثر
    • سیکل سوخت و هوا
    • سیکل هوای استاندارد
    • سیکل هوا
  • جلسه چهارم: مدارهای عملی موتور بنزینی
    • زمان لازم جهت احتراق
    • اثرات متغیرهای موتور روی سرعت شعله
    • اتلاف های دیگر سیکل
    • محاسبه قدرت و بازده سیکل های عملی
    • تاخیر اشتعال و چگونگی محاسبه آن
    • سرعت آرام شعله
    • سرعت مغشوش شعله
  • جلسه پنجم: احتراق غیرعادی یا کوبنده موتور اتو
    • اهمیت احتراق کوبنده
    • تئوری احتراق کوبنده
    • تشخیص احتراق کوبنده
    • نتایج احتراق غیرعادی
    • اثرات متغیرهای موتور
    • درجه بندی سوخت و کوبندگی
    • کنترل کوبندگی
    • پیش سوزی
  • جلسه ششم: مدارهای نظری هوا در موتور دیزل
    • قدرت
    • فشار متوسط موثر
    • بازده نظری
    • بازده در سیکل های مختلط
  • جلسه هفتم: مدارهای عملی موتورهای دیزل
    • مراحل احتراق
    • اثرات متغیرهای موتور
    • پاشش سوخت
    • درجه بندی سوخت موتور دیزل
    • اتاق احتراق
    • بهره برداری و عملکرد موتور
    • مفاهیم موتورهای دوگانه سوز
  • جلسه هشتم: ظرفیت هواپذیری
    • پیش بینی ظرفیت هواپذیری
    • بازده حجمی
      • عملکرد متغیرهای موتور بر بازده حجمی
      • اثرات مرکب استاتیکی و دینامیکی بر بازده حجمی
  • جلسه نهم: اصطکاک موتور
    • اصطکاک کلی موتور
    • اصطکاک پیستون
    • اصطکاک یاتاقان ها و ملحقات موتور
    • خواص مهم و روغن
  • جلسه دهم: نسبت سوخت و هوای مورد لزوم
    • شرایط لازم جهت کار مدارم
    • شرایط لازم جهت کار گذرا
    • توزیع سوخت و هوا
  • جلسه یازدهم: سوخت رسانی
    • کاربراتور
    • مجرای اصلی
    • کنترل مخلوط
    • کاربراتور انژکتوری
    • تجزیه گازهای اگزوز
    • مواد آلوده ساز هوا
    • سیستم های جدید جرقه (ECU)
    • واحدهای کنترل موتور
  • جلسه دوازدهم: برق رسانی در موتورهای بنزینی
    • زمان لازم برای جرقه
    • شمع
    • جرقه یا باطری الکتریک
  • جلسه سیزدهم: اتلاف های حرارتی و سرد کردن موتور
    • انتقال حرارت
    • اثرات شرایط کار
    • گرادیان درجه حرارت در قطعات موتور
    • سرد کردن موتور
    • روابط تجربی انتقال حرارت از گازهای درون سیلندر به سطوح اطراف آن
  • جلسه چهاردهم: پرخورانی و عملکرد موتور
    • بازده
    • تولید قدرت
    • نمودار پرخورانی توربوشارژ
    • سوپرشارژ
  • جلسه پانزدهم: موتورهای دو زمانه  (Scavenging)
    • انواع موتورهای دو زمانه